no47
tüdruk, kes
otsis oma vendi
SEMPER
"Tüdruk, kes otsis oma vendi” räägib elust, ilust ja surmahirmust - loomulikult! - mis kõigis inimestes pesitseb.
See on lugu sellest, et ei elu ega ilu ees ole inimesed võrdsed, osad lihtsalt on ilusad ja teised mitte.
Ja
hetkes, mis meid ühendab, oleme niisama ebavõrdsed oma järelejäänud
päevade arvus, täitmatajäänud unistustes, salajas soovitud soovide
suuruses. Aga ilusat asja ihaleb igaüks.
Lapski teab, et ilu on
absoluutne. Ilusa lähedal olla on parem kui koleda lähedal, ilus olla on
parem, kui kole olla, ilusad pildid on paremad kui koledad pildid. Kuid
iluga kohtudes võib ka haiget saada. Mis juhtub inimesega, kes sellele
absoluudile liiga lähedale satub?
Ene-Liis Semperi lavastus räägib perekonnast, kes ilu ootamatus läheduses veel viimast korda õide puhkeb.
Enne kui saabub pimedus.
Lavastaja-kunstnik Ene-Liis Semper
Helilooja ja muusikaline kujundaja Jakob Juhkam
Laval Marika Vaarik, Eva Koldits, Rea Lest, Jörgen Liik ja Raivo E. Tamm (külalisena)
Esietendus 13. novembril 2014 Teater NO99s.
Etendus kestab üks tund ja 35 minutit, ilma vaheajata.
Reaktsioonid lavastusele:
Ma pole kunagi näinud
sellist näitlejapoolset intensiivset kontsentratsiooni väga täpse
lavastajapoolse ülesande täitmisel kui seekord. Võtan tavaliselt teatrit
vastu mõistusega, muidu on mul igav. Seekord polnud mul hetkegi igav,
kuigi mõistusega seda lavastust vastu võtta ei saa. Hiilgav! Kui juba
sellist teatrit teha, siis tuleb seda teha niivõrd lõppandekalt, nagu
Ene-Liis on seekord suutnud. Ma sain laksu, kui see kellelegi midagi
ütleb.
Jaak Allik
Ene-Liis Semperi “Tüdruk kes otsis
oma vendi” on mitte dramaturgi või kirjaniku, vaid kunstniku tükk.
Kunstnik otsib alati tugevat kujundit, Ene-Liis on selle leidnud. Habras
ja esteetiline, järjestikused kohtumised iseendaga, purunevad nii
tegelased laval kui piinlikkust-kohmetust tundev publik. Minge vaadake
kindlasti, kohtute seal iseendaga.
Herkki Merila
Usaldades
kunstnikku usaldan ma teda lõpuni. Nõnda saavad ka tema valikud,
teekond ja eriti kahtlused minult usalduse, isegi armastuse pitseri. Nii
ma ei oskagi seda tükki vaadata eraldi Ene-Liisi ülejäänud loomingust,
see on lihtsalt asjade seis täna - tohutu kogemuse, intensiivse
seedimise ja paratamatu loomistungi tulem varatalveks 2015. Kuid mitte
ainult, briljantse visuaalse tajuga loojana suudab ta iga - kõige
sitemini, kõige kriipivamana mõeldud - olukorra muundada millekski pea
hüpnotiseerivalt fotogeeniliseks. Ta oskab varjata traagelniite, mis
kaasnevad mitte täiuslik olemisega (st olemisega üldse - lihtsalt
teatris on need tihti karjuvalt nähtaval). Tapab ilu iluga, iseenda eest
ei page.
Tanel Veenre
------------------
Loe ka Eero Epneri intervjuud Ene-Liis Semperiga.
Ilmunud esmakordselt ajalehes Eesti Ekspress 12. novembril 2014
Mulle on alati väga meeldinud, et sa ei pea sõna teatris kõige olulisemaks.
Teater
peaks olema seal, kus sõnadest ei piisa, sest muidu pole ju mõtet
näidata. Inimesed, kes tahavad midagi näidata, valivad vahendid, läbi
mille seda paremini teha. Sõna on ainult üks vahend. “Tüdruk kes otsis
oma vendi” proovides jääb mul kogu aeg sõnadest puudu - sest ma pean
suutma sõnadega väljendada midagi, mida seejärel peaks näitleja ilma
sõnadeta väljendama. Oma kõige veidramaid kujutlusi eesti keeles
pulkadeks lahti võtta võib olla uskumatult ruineeriv. Õnneks on mul jube
head näitlejad.
Sõna on samas nii Eesti kui Euroopa teatris praegu väga jõuliselt oma koha sisse võtnud, sa ujud vastuvoolu.
Ma
ei välista sõna, ta on väga hea vahend, aga ta peab olema kohutavalt
täpne. Ja isegi siis on sõna sageli paratamatult aeglane. Publiku pilk
on kiire, olukorrad joonistuvad tema jaoks murdosa sekundi jooksul välja
ning peaks edasi liikuma, aga sõna alles lohiseb olukorrale järele.
Näitekirjanikud ei usalda tihti olukordi, vaid panevad kõik sõnadesse ja
näitlejad peavad kõik need sõnad ka ära rääkima ning siis laval
üheaegselt kirjeldatakse lugu ja näidatakse seda. Ent mul oleks
huvitavam vaadata, kui tegelane lihtsalt oleks. See, millise nurga alt
lavastust mängida, määrab lavastuse tähenduse, aga mitte sõna. Teatri
ainulaadsus on selles, et samas ajahetkes, kus mina vaatajana istun, on
ka teised inimesed - näitlejad -, kes pühendavad kaks tundi oma
ainukordsest elust antud hetkele nagu minagi. Aga kui nad ei ole tõesti
sama elus kui mina vaatajana, vaid piirduvad tegelastega, keda
joonistatakse sõnade abil endast väljapoole, kui ei usaldata oma
presentsust, siis on see igav. Saad sa aru?
Saan vist küll.
Ühtegi
vahendit ei tohi muidugi absolutiseerida. Kontekst määrab kõik: ühes
kontekstis võib miski olla uskumatult läila, teises uskumatult kaunis.
Aga kui tohib, ma siiski ei läheks siinkohal detailseks. Selle asja
lahtirääkimine mind nii palju ei huvita.
Mis sind huvitab?
Hetked,
mis jäävad sulle meelde, kuna sa olid siis elus. Isegi kui see kõlab
pateetiliselt. Aga täna näiteks mõtlesime näitlejatega, mis oleks, kui
teha lavastus, mis oleks ülimalt esteetiline, absoluutselt esteetiline -
võtaks esteetilisusest maksimumi, kõik, mis võtta annab (naerab).
Nagu moefotod, kus kõik on ülipuhas, mürast puhastatud?
Ma kuulen su hääles respekti. Sa oled kliiniline pervert?
Võib-olla.
Mina
ei ole ja moefotod mulle ka nii väga ei meeldi. Kuigi kuskilt
sealtkandist võiks vist alustada. Aga selles esteetilises lavastuses
peaks võtma hoopis maailma kõige jälgimad asjad, ja siis neid nii
esteetiliselt publikule serveerima, et kõik sulavad tänutundest.
Hiilivalt
tuleb serveerida muidugi. Seda kunst teebki: ta ei lähe kohe kõige
alumise kihini, vaid puudutab kogu aeg järgmist, siis järgmist, siis
järgmist kihti. Ühel hetkel jõuab ta punkti, kust edasi minna ei saa,
eks siis tuleb üles tagasi ning proovib hakata mõne teise koha pealt
kihte koorima.
Kuulasin enne saalis muusikat, mille Jakob Juhkam
sinu näpunäidete järgi lavastusele kirjutas. See muusika on teadlikult
väga sentimentaalne, kuid ma ei ole kindel, kas kõik vaatajad seda
teadlikkust tajuvad. Ma näiteks teadsin, et mulle ei tohiks need
klaverid hinge minna - aga nad läksid.
Olukord on tõesti veidi
jabur: ma tellisin väga healt heliloojalt väga halba muusikat ja kui ta
selle nõretava muusika suurtest kõlaritest mängima pani, siis käisin
mööda saali ringi, kuulasin ja see mõjus mulle täpselt nii
emotsionaalselt, nagu ma olin lootnud. Tekkis täpselt selline emotsioon,
nagu oli ette planeeritud, hoolimata kogu mu teadlikkusest. Nüüd on
küsimus, kuidas ma saaksin muusikast, mis mind haaras, sammukese eemale,
et teine kiht peale kasvatada. Ma ei arva, et teater peaks andma
mingeid vastuseid, ma arvan et teatrist võib vaataja lahkuda sama suurte
küsimustega nagu näiteks kunstinäituselt. Kõige paremas mõttes. (Paus)
Keegi ei tea ju ikka veel pooli asjugi, mis ajus toimuvad, ja mingid
asjad jõuavad sulle kohale otse, ilma teadlikkuse filtrita, ükskõik kui
kaitstud sa enda arvates oled. Huvitav ei ole ju moment, kus sa saad
aru, et "nad ei mõelnud seda magusust päris nii", vaid huvitav on
moment, kus sa avastad, et see kõigest hoolimata sinu sees toimibki.
Ikkagi sa lahkud saalist ja sul on see muusika meeles. Seda on isegi
nõme kõva häälega öelda, aga me korjame oma elus iga sammuga määrajaid,
mis jäävad meile külge, ja et neist vabaneda, peame tegema kõvasti tööd,
jalutama kusagil mujal, no ikka pikalt jalutama, ning ei tea samas, kas
need määrajad üldse kunagi enam ära lähevad.
Äkki on see ainult tundliku inimese probleem?
Ma
ei tea, ma ei näe teiste inimeste sisse. Aga mulle oli suur üllatus,
kui rääkisin kord ühe targa muusikapsühholoogiga, kelle üks töö on
konsulteerida kaubanduskeskusi päev läbi kostva “vaipmuusika” valikutes,
ja küsisin tema käest, miks nad ei võta ühiskondlikust sfäärist ära
kogu seda jama, mis seal kostab, ning tema ütles, et pole võimalik, sest
kunagi tehti ühes Tallinna kaubanduskeskuses vaikuse test. Ja kahe
tunni pärast helistasid mitte kliendid, vaid teenindajad, et pange
tagasi, ma lähen hulluks, ma ei saa muidu töötada. On seega olemas
täiesti arvestatav hulk inimesi, kelle jaoks on kogu aeg vaja sääraseid
määrajaid, väliseid segajaid, mis ei lase mõtetel tulla.
Aga ära
palun mõista valesti - see, mida me praegu proovisaalis teeme, ei ole
kriitika. Mind ei ole kunagi väga huvitanud sotsiaalkriitika, teatris
ega kunstis. Mind huvitab hoopis asjade koosmõju proovimine. Maailmas on
niivõrd palju erinevaid komponente ja kui sa paned nad kõrvuti, mõjuvad
nad teistmoodi kui varem. See ongi see, mida ma teen.
Aga sa ei taha ju ka lihtsalt tõdeda, et "nii on". Missugune hoiak sind käivitab: kurbus, rõõm...?
Ei
ole praegu kurbus, ei ole rõõm. Aga mulle meeldib mõte, et teatris
oleks samasugune vabadus kui maalikunstis, kus sa paned punase ja
rohelise kõrvuti ning mõju on teistsugune kui siis, kui neid vaadata
ükshaaval. Miks laval nii ei saa? Ja kuidas see kokkupanek vaatajale
mõjub, on teine teema, selle üle otsustabki tema ja see ei puutu
minusse, mis muidugi ei tähenda, nagu ma oleksin täielikus teadmatuses
oma kunsti mõjust. Muidugi ma enam-vähem aiman seda, vahel isegi tean.
Küsimus, mis minus midagi käivitab, ei ole aga küsimus, et mis võiks
publikule huvitav tunduda, vaid mis võiks minu jaoks huvitav olla. Ma
saan ainult endast lähtuda. Ja minu jaoks on huvitav asetada asju teise
vahekorda, kui nad enne olid.
Abstraktsele maalile on ette
heidetud, et ta pakub ainult visuaalset elamust. Mulle tundub, et sind
huvitab samas mitte ainult esteetiline tasand.
Aga - maalidest
rääkides - värv ei olegi ju pelgalt visuaalne. Minu jaoks on värv ka
füüsiline - väga oluline on, kuidas sa seda vastu võtad, kas sa võtad
värvi vastu ajupoolkeraga, selgrooga, sabaga... Kui see abstraktne
kogemus nüüd teatrisse üle kanda, siis seal tekib füüsilisus
sellestsamast kohalolust või presentsusest, kui esitajad on elus samal
hetkel, mil vaatajad on elus.
Jah, aga ma tean, et sulle meeldib
teatris töötada mitte "esitajatega", mitte neutraalsete märkidega -
näiteks nn pärisinimestega, vaid just nimelt näitlejatega, kes ei ole
kunagi laval lihtsalt märgid, neil on alati mingi hoiak või suhe
sellesse, mida nad teevad.
Ma lähtun näitlejate puhul sellest, et
nad on korraga pillid ja selle pilli mängijad. Aga ma ei tahaks
näitlemisest pikalt rääkida, sest kuigi ma olen seda 25 aastat iga päev
väga lähedalt vaadanud, ei tea ma näitlemisest midagi.
“Näitlemine”
võib praegu täitsa vale sõna olla, see on minu jaoks negatiivse
kõlaga... mulle meeldiks rohkem kasutada sõna “mäng”.
Lava on
lihtsalt nii halastamatu koht. Kõik on näha. Mulle tegelikult ei meeldi,
kui publikule mängitakse. Mulle meeldib rohkem, kui näitlejad mängivad
üksteisele ja publikul on privileeg seda pealt vaadata.
Milline kunst sulle meeldib?
Kui
ma tajun, et autor on saanud korraga väga paljudest asjadest aru, et
tal on mingi selgus, et ta näitab mulle vastuvaidlematult asjade seisu -
ning samas ei puutu see teos enam kokku reaalsusega, sest töötab
üldistatumal tasandil. Ja tegija selle keerulise kombinatsiooni taga -
säärase inimese olemasolu mind tõesti liigutab.
Teatris mind
liigutab see, kui ma saan aru, kui palju kokkuleppeid on tehtud ning kui
kaitsetu teater on, sest kõik peavad kokkuleppest ühtemoodi aru saama.
Kui suur hulk inimesi teeb ühise kokkuleppe ja keegi ei hakka tekki enda
peale rebima, on see ilus ja habras. Siit jõuame ka laiema küsimuseni,
kuivõrd on kommunikatsioon selle üürikese hetke jooksul, mil sa oled
lihalikul kujul presentne, võimalik. See on nii suur vedamine, kui
üleüldse õnnestub millestki rääkida, ja kui kellelgi kukub see lihtsalt
välja, on eriti kaunis.
Kui palju sa üldse kohtud sellise kunsti ja teatriga, mis sind liigutab?
Harva.
Ma olen mitu korda juba mõelnud, et ei tulegi enam midagi. Et ma tean
ise liiga palju või olen liiga asja sees, et maksimaalset laksu saada.
Aga siis ikkagi tuleb miski, mida üldse ei oota ja see on eriti ilus.
Mul ei ole selle suhteliselt hõreda elamussageduse vastu midagi. Ma olen
omi elamusi nii hästi õppinud kinni püüdma, et hiljem kellelegi
kirjeldades elan jälle sisse ja saan sama suure poeetilise kaifi kui
esmakordselt nähes.
Sa kasutad sageli kunstist kõnelemisel sõna,
mis minu arvates on kunstist kirjeldamisel ebaõiglaselt välja roogitud
- "poeetiline". Ja minu arvates ei kasuta sa seda vormiomaduste
kirjeldamiseks, vaid kuidagi laiemalt, peaaegu et viitena sellele, et on
olemas veel mingi mõõde, mida me ei oska vahel isegi tajuda. Kas sa
mõtled "poeesiat" sellena - vahendina, mille abil suhelda nähtamatu
maailma, jumala või ma ei tea millega/kellega?
Võib-olla küll.
Poeesia tekib siis, kui lubatakse endale olla ebapraktiline. Elu on
praktiline, kunst on ka sageli väga praktiline, kõikjal on ühed ja samad
füüsilised parameetrid. Kui lubatakse endale neid eirata, tekib
poeesia.
Kas sa jagad oma elu perioodideks?
Teadlikult
pole jaganud, aga mingid etapid hakkavad praegu kuidagi kaugeks jääma.
Ma saan üha enam aru, et ei ole võimalik elada minevikus või tulevikus,
vaid ainult selles hetkes, kus ma praegu olen. Enda teada olen ma küll
elanud väga kirglikult, aga kummalisel kombel mingid varasemad
mälestused järjest haihtuvad ja uued kihid tulevad peale. Sa lihtsalt ei
suuda füüsiliselt samastuda ühel hetkel enam sellega, kes sa kunagi
olid.Võib-olla tuleb kõik tagasi, äkki ma kunagi hakkan jälle kõike
mäletama, mida ma teinud olen… 90-aastaselt? Rääkisin just 90-aastase
kunstniku Mari-Liis Külaga. Tal on kõik meeles, kõik need aastad,
detailse täpsusega.
Miks sa ei suuda rahulduda sellega, mis saavutanud oled?
Ma
ei tea. Tegelikult ma ju usun, et kui inimene on teinud elus ühe hea
asja, siis sellest võiks piisata, et ta võtaks ülejäänud elu rahulikult.
Tegija tervist silmas pidades, ma mõtlen. Et tegid ühe väga laheda
asja, nüüd ära järgnevate pärast enam muretse. Aga võib-olla ma olengi
oma parimad asjad teinud 90ndatel: puhtast südamest tehtud tööd, kus ei
olnud eelteadlikkust selle kohta, mis on kunsti kaanonid või millist
arsenali kasutada. Oli üks mõte, üks pilt - tegin ära. Teine mõte, teine
pilt - tegin ära. Lõbus!
Loovisikuna sündimine on ju vedamine: sa
saad tegeleda asjadega, mis sind päriselt huvitavad. Aga kohe, kui oled
teinud midagi märkimisväärset, pead sa hakkama ennast selle järgi
defineerima. Ja see on vale suund. Väljaspoolt sissepoole pole mul
kunagi õnnestunud midagi mõistlikku teha. Surve aga kasvab. Oskus ennast
hoida ja mitte uusi asju kogu aeg peale pakkuda - see on... keeruline.
Sa ütlesid kunagi, et kunst, mida sulle meeldib vaadata, on reeglina valminud mõni aeg tagasi ja mitte täna-eile.
Paljud
on öelnud, et 21. sajandil on raske midagi teha, sest mingid asjad on
kunstis või muusikas tehtud ära nii hästi, et on võimatu teha isegi sama
võimsalt, rääkimata ületamisest. Aga eks ma loodan ikka, et kunagi
tuleb mingi uus periood, kus kõik tuleb jälle väga lihtsalt,
eelteadlikkuseta.
Kas "Tüdrukuga, kes otsis oma vendi" ei ole seda tunnet?
Lootust
ehk on. See ei ole lavastus, kus pannakse rusikas lauale ja väidetakse
midagi, vaid ta peaks jääma eskiisiks, visandiks. Tuli, käis läbi, läks
ära. Järgmine kord, kui antakse, tahaks proovida veel puhtamalt teha.
Muide, ma ei tea, millal see pihta hakkas, aga ma tajun oma töid tehes
väga selgelt, et elu on lühike. Kas ma sulle olen oma unenäost rääkinud?
Ei.
Unes
oli olukord, mida on palju kirjeldatud: oled kuskil rahvarohkel
üritusel ja avastad korraga, et sul pole riideid seljas. Väga paljud
inimesed on seda kirjeldanud kui oma hirmu-und. Ma nägin seda ainult üks
kord ja lahendus oli ebatavaline: kui ma sain aru, et olen alasti,
ütlesin kõigile: "Ma tulingi ainult korraks."
Nii ongi. Kui sa oled
rahulikus faasis ja olmeline kaitsekiht tekib peale, siis on kõik mõnus
ja turvaline. Aga kui elu muutub intensiivseks ja see kiht maha tuleb,
siis sa tajud, et elu on ikka väga lühike ning erinevaid signaale tuleb
korraga nii palju peale, et see on isegi irreaalne. Kumm venib, venib,
venib... ja sa püüad sealt kinni mingi ärevuse, mingi tunde, mida
igapäevase rahuliku tempoga ei saavuta. Ja siis tõmbub kumm taas kokku -
õnneks ei ole see veel välja veninud - ja kui oled välja maganud, ongi
jälle tervis ja rahu... õunamahl, kümneni magamine...
Kuivõrd sa tajud füüsilise keha poolt seatud piiranguid?
Lennata
tahaks jubedalt (naerab). Muidu, eriti veel ei taju. Ma olen
kunstnikuna ka arsenali vahetanud. Teatri vahendid on traditsiooniliselt
ju erinevad. Kunagi videokunstnikuna töötades oli minu põhivahendiks
keha ja küsimus näiteks sellest, kas olla riietes või mitte, ei ole minu
jaoks üldse mingi küsimus. Ma olen ise olnud videodes ja
performance'ites kümneid kordi alasti ning ma ei näe, et see oleks mingi
eriline teema. Ja ega keegi ei keela mul ju ka praegu alasti videosid
teha, sest keha ei ole asi iseeneses - ta on hinge füüsiline kest. Keha
toimib ainult läbi kellegi, kes elab, füüsilised parameetrid on
teisejärgulised - kui ühiskond nõuab ainult pikki jalgu, siis vana keha
võib olla sama huvitav. Elu ei ole ainult seks, kuigi seks on väga tore
(naerab).
Sa oled olnud lavastajana seotud kahe pihtimusliku
lavastusega: Jarek Kasari "Lindmees" ja Epliku/Võigemasti "Muuseas: ma
armastan sind". Oled sa ise ka oma kunstis muutunud pihtimuslikuks?
Ei
usu. Või olen? Üks öö ajasin ma Tiidu üles ja ütlesin: "Tiit, appi, ma
sain praegu aru, et ma olen laval jumala alasti!" (Naerab pikalt) Keegi
oleks pidanud sel hetkel mulle eesriide koos fermiga ette tõmbama. Ja sa
ei tohi seda kirja panna.
Miks?
Sest see kõlab
pateetiliselt ja lollakalt, aga minu jaoks on hirmuäratav küsimus,
kuidas ma sain selle vahepeal üldse ära unustada? Mida ma küll vahepeal
teinud olen? Muidugi on lavastaja oma lavastuses alasti, teisiti ei
olegi see ju üldse võimalik.