Kosmos kontserdisaalis
Tavaline
kontserdisaal on ruumiliselt täielikult muudetud. Harjumuspärasel
laval asetseb sümfooniaorkester (ERSO dirigent Olari Eltsi
juhatamisel) ja koor (kuulus tütarlastekoor Ellerhein), ent publikuala on jaotatud kaheks, seatud üksteisega silmitsi ning neid
lahutab tühi mänguruum, mille kohal ripub tohutu kera... Sellele
projitseeritakse nagu maakerale videoinstallatsioon, suuri plaane
näitlejatest, orkestrist, muusikute nägudest ja kätest,
pillikeelte vibreerimisest, dirigendi inspireerunud tegutsemisest...
Nii võibki kogu lavastust vaadata ühtse ekraanil näidatava
kujutisena, kuid huvitav on jälgida ka seda, kuidas need pildid
omavahel seonduvad.
Teater
NO99-le meeldib töötada videoga ja nad oskavad seda.
Kunstnik ja lavastaja Ene-Liis Semper eksperimenteeris
videoinstallatsioonidega juba ammu enne teatrivaldkonda tulekut. Kuid
„Pööriöö unes” on video kasutamine omandanud täiesti uue
kvaliteedi – lavastus moodustub suurtest ja keskmistest plaanidest
otse vaataja silme all. Siin on sobilik kasutada mõistet hoopis
teisest valdkonnast, majandusest – selleks, et pall-ekraanile ilmuks vajalik pilt, tuli teostada mitte vaid
tehnoloogiliselt keeruline, vaid ka detailselt läbitöötatud
logistika, mis seoks ühtseks tervikuks näitlejate peapöörded,
käeliigutused, emotsioonid, silmade väljenduslikkuse... „Pööriöö
uni” meenutas mulle Robert Lepage'i tehniliselt ülikeerulisi, ent
vaatajale kergelt jälgitavaid lavastusi.
Shakespeare'i
nii süžeedetihedast näidendist valis teater vaid kuus tegelast,
kellest laval on vaid viis. Kuues, haldjas Puck, kes end „öiseks
uitajaks” ja Lahkeks Robiniks nimetab, on saalis kaadritagusena. Me
kuuleme vaid ta häält (näitlejanna Marika Vaarik). Laval on kaks
armastajapaari – Helena ja Demetrius (Helena Pruuli ja Jarmo Reha),
Hermia ja Lysander (Rea Lest ja Simeoni Sundja/Ragnar Uustal) ning
kangur Bottom (Jörgen Liik). Siin pole ei Oberoni ega Titaniat, ei
Theseust ega Hyppolitat. Neid kõiki asendab Puck, kes on selles
lavastuses demiurgi rollis: ta loob meie silme all maailma, ja
maailmakerale ilmub pärast pikki sekeldusi ja segadusi Armastus.
Kaks noortepaari, kes lõpuks üksteist leidsid.
Kui
raske on „Pööriöö unes” näitlejatel! Nad on neid mitte
hetkekski silmist laskvate videokaamerate teenisutuses. Paljud stseenid
mööduvad... selili spetsiaalsetel kärudel – kõik selleks, et
pallile ilmuks näitlejate suur plaan just vajalikus
konfiguratsioonis. Kuid keerukused noori näitlejaid ei takista –
nad mängivad temperamentselt, elades peensusteni läbi kõik oma
tegelaste niigi keerulised suhtekeerdkäigud, millesse Puck veel omalt
poolt segadust lisab. Isegi kõige rangem logistika võimaldab
näitlejatel siiski kergelt liikuda ning vahel isegi lavale orkestri
juurde ekselda, kust dirigent nad õigesse paika tagasi juhatab.
Erilisse rolli on tõstetud kangur Bottom. Algul mängib ta tõelise
asjaarmastajana kirge ribadeks rebides ihuüksi ära kogu Pyramuse ja
Thisbe tragöödia. Kuid lavastuse finaalis astub ta lavaruumi keskel
üles kui Näitleja – Teatri hing, mõte ja olemus ise.
Paljud
teavad, et kõigil abieluregistreerimistel kostuva kuulsa
„Pulmamarsii” kirjutas helilooja Felix Mendelssohn Bartholdy
1843. aastal just „Pööriöö une” lavastuse tarbeks. Kuid
sugugi kõik ei mäleta, et see on vaid üks number tervest
partituurist. Teater NO99 lavastuses kostub partituur täies ulatuses
ja koos koorilauludega.
Sel suvel nägime Teater NO99 esituses Estonia kontserdisaalis müsteeriumi Armastuse loomisest.
Eteri Kekelidze
ERR kultuuriportaal, 20. juuni 2016