PP: tänapäeva lits elu Fassbinderi moodi
"Ma ei näe ühtegi tõestust väitele, et tänapäeval on inimene erinevatest moraali- ja "terve mõistuse" normidest vähem puudutatud kui varem. Pigem ikka vastupidi. Me elame fašistlikul ajajärgul," manifesteeris Epner.
Epneri sõnul on etendus väga fassbinderlik, kuid sugugi mitte skandaalne ega sümbolistlik, nagu Fassbinderi loomingut on iseloomustatud. "Skandaal" saab tänapäeval olla vaid õrn pinnavirvendus väikekodanlase hommikukohvis ja selle nimel ei tasuks küll kunsti teha. Ja sümbolism on tavaliselt eskapistlik - aga Fassbinder ei ole eskapistlik. Ta nokib liha ikkagi suhteliselt otsekoheselt," rääkis Epner.
"Praht, linn ja surm" räägib ilma ilustamata asjadest nende räigemas versioonis. Kulminatsiooniks on terve lugu ise ja lahendusi paraku pole. "Lits elu," võttis Epner lakooniliselt kokku näidendit läbivad märksõnad.
Ängi on etenduses omajagu, kuid Epneri sõnul ei ole see äng väga filosoofiline ja tühisõnaline. "See tähendaks kohitsetust. Roma B. ja kompanii äng on palju sügavam ja tundlikum kui keskmisel akadeemikul.
Üldse mulle tundub, et erinevate märksõnadega Fassbinderit brändides libiseme osavalt mööda põhilisest: et ta on aus ega valeta kunagi. Me võime muidugi ajada siia juurde palju kunstiudu, ja ma arvan, et see pole sugugi vale, kuid see on säärast sorti udu, milles asjade piirjooned mitte ei hägustu, vaid eriti teravalt välja joonistuvad," rääkis Epner.
Näidendi "Praht, linn ja surm" lavastab NO99s filmirežissöör Veiko Õunpuu, kelle käe all on valminud filmid "Tühirand", "Sügisball" ja "Püha Tõnu kiusamine".
Ja Rainer Werner Fassbinder (1945-1982), kelle tüki ta lavastada on võtnud, oli Saksa kaasaegse filmikunsti vastuoluline suurkuju, kelle käe all on valminud hulgaliselt filme ja näidendeid.
Üht Fassbinderi monumentaalteost, rohkem kui 15 tundi kestvat "Berlin Alexanderplatz" oli Eesti publikul võimalik näha nonstop-linastusena mullu sügisel kinos Sõprus.
Puhkepäev / sekretar.ee, 12. veebruar 2010